Călătorul
Trăim într-o epocă în care toată lumea suferă de febra călătoritului, a vacanței si a experienței. “Jobul iti umple buzunarul, dar calatoria iti umple sufletul”, ” Nu-mi spune cât de educat ești, spune-mi cât ai călătorit”, “Calatoria este o investitie in tine”, sunt doar câteva din citatele care au inundat internetul si care se pare că îndeamnă omul de rând să își depășească obsesia de acumulare de lucruri materiale, să fenteze capitalismul, să își facă bagajul și să plece într-o aventură. Acest curent modern susține că oamenii superiori sunt curioși, aventurieri, suficient de curajoși să iasă din zona lor de confort, demers ce îi îmbogățește și mai mult în drumul lor intelectual și spiritual. Pentru a deveni varianta ta upgradată trebuie să experimentezi cât mai multe emoții, relații, gusturi, mirosuri, culturi, situații și să cunoști cât mai mulți oameni, iar în delirul acesta de a oferi corpului senzații cât mai variate au luat nastere doua secte, turistul și călătorul.
Turistii sunt toti acei oameni care, obositi de rutina zilnică, cauta sa se deconecteze. evadând din când în când într-un city break sau o vacanță exotică. Desi motivele principale pentru un sejur sunt odihna, divertismentul si relaxarea, de cele mai multe ori deconectarea este o amagire, pentru ca turistii pe toata perioada sejurului raman racordati la modul in care se raporteaza fata de semenii lor, cautand validare si hranind astfel doar o alta extensie a personalitatii lor. Pentru ei calatoria este o investitie in imagine care le slefuieste si le intareste ego-ul. Daca are resurse limitate, turistul amână schimbarea mașinii și a mobilei din casă, dar într-un city break e interesat doar de dutty free-uri, de paturi confortabile, de restaurante cu stele Michelin, de selfi-uri și de check in-uri. Nu vrea să audă și să învețe nimic, vrea doar să își elibereze mintea de tot stresul acumulat la muncă. Când are mai mult timp și pleacă într-o vacanță exotică în Caraibe, Maldive sau Thailanda, turistul alege de cele mai multe ori un resort luxos unde să își rumeneasca pielea cu razele aprige ale soarelui, cu masaje apasate, mâncăruri fine, apusuri cu șampanie și mese cu homari la focul lumânării care falfaie candid pe versurile romantice ale trubadurilor. Turistii se limiteaza de cele mai multe ori la atractiile cele mai populare, urmeaza itinerarii conventionale, nu le place sa improvizeze si se ghideaza dupa blogurile specialistilor. Turistul bifeaza, nu se bucura de loc pentru ca are timpul limitat si cel mai important este sa obtina poza aia perfecta, atent studiata in avans pe profilele de Instagram ale influencerilor. El adauga la propria lui valoare cantitatea vizitelor si nu calitatea lor. Turistii vor certitudine si prefera o abordare structurata si organizata a calatoriei lor, bazata pe itinerarii prestabilite, cazari rezervate in avans si tururi ghidate. De cele mai multe ori turistii cauta experiente confortabile si previzibile. Interactiunea turistilor cu localnicii este de asemenea una foarte superficiala, rezumandu-se la tranzactiile de baza cu vanzatorii de suveniruri, cu ghizii turistici sau cu ospatarii de la restaurantele alese. In timp ce vapoarele din China cu suveniruri “fabricate local” agita toate oceanele lumii, capitalismul nu doarme si nu ramane pe pierdere. Sistemul este astfel gandit incat pretul sa se adapteze cerintelor pietei. Cu cat cererea este mai mare pentru aceeasi oferta cu atat pretul creste la zboruri, cazare si distractie, iar economiile stranse cu atata greutate ajung tocate intr-o singura saptamana de august sau decembrie. Pentru turist vacantele devin experiențe care au unicul scop de a-i consolida poziția în societate, de a-i confirma realizările materiale și de a-l face sa se simta implinit, cel putin macar pe moment.
Călătorii sunt turiști cu normă întreagă, rebeli care au renunțat la job, și-au vândut mașina, și cu ultimele economii au pornit într-o călătorie în jurul lumii. Călătorii sunt dornici să învețe despre istoria, geografia, cultura, arhitectura, arta, oamenii, religia locurilor pe care le vizitează, urăsc când aventura le este întreruptă de rutină și se hrănesc cu momentele de tensiune și primejdie. Călătorii fiind profunzi și iluminați, nu își irosesc economiile calatorind in varf de sezon, cumpărând lucruri de care nu au nevoie, toata casa lor incapand intr-un bagaj, evită cărările bătătorite de turiști și râvnesc după tradiții și unicitate.Un călător caută, de obicei, dezvoltare personală, imersiune culturală și experiențe unice. Poate avea un spirit aventuros, dorința de a învăța despre culturi diferite și o nazuinta de a ieși din zona de confort. Călătorii au de obicei un program mai flexibil și pot petrece un timp îndelungat într-o singură locație sau pot explora mai puține destinații într-un mod mai detaliat. Călătorii caută oportunități de interacțiune cu localnicii, de a se implica în comunitate și de a înțelege viața locală. Pot fi mai deschiși sa cunosca oameni noi, sa invete limba locala, sa participe la activități culturale si sa faca voluntariat. Călătorii sunt mai predispuși să exploreze zone mai puțin cunoscute și să descopere comori ascunse. Pot fi interesați să exploreze cartiere locale, să încerce bucătăria autentică sau să participe la experiențe originale. Cu siguranta calatorii sunt mai adaptabili si deschisi spre situatii imprevizibile. Ei sunt dispusi sa-si schimbe planurile in ultimul moment, sa exploreze oportunitati spontane si sa se adapteze la provocarile care apar. Foarte multi calatori si-au transformat pasiunea intr-un business si sunt sursa de inspiratie pentru turisti. Influencerii sunt o categorie de calatori care vand imagini idealizate, integrate de obicei de turisti in proiectiile lor atunci cand pleaca intr-o vacanta.
Este important de reținut că aceste diferențe există pe un spectru, iar indivizii pot prezenta caracteristici atât ale turiștilor, cât și ale călătorilor, în funcție de preferințele și circumstanțele lor. O parte din calatori se comporta ca niste turisti iar o parte din turiști sunt și călători dar la o analiză mai atentă toți sunt fragmente ale aceluiași întreg: consumerismul.
Încurajarea varietății în toate aspectele sale reprezintă piatra de temelie a consumerismului și motorul capitalismului. Punând accent pe senzațiile pe care ți le oferă orice produs sau serviciu, capitalismul a lovit astfel în toate categoriile de oameni, atât în cei care găsesc împlinire și fericire în acumulare de posesiuni materiale, cât și în cei pentru care experiențele sunt mai valoroase. Supraviețuirea capitalismului este bazată pe promisiunea unei creșteri economice continue în care profitul este mereu reinvestit. Capitalismul susține că toți stâlpii societății precum justiția, educația, sănătatea, libertatea, fericirea, depind de această creștere economică nelimitată. În ultimii 100 de ani capitalismul s-a transformat într-un set de norme care dictează oamenilor de pe tot globul cum să se comporte, cum să-și educe copiii și cum să gândească. Dar oricât de multe experiențe și lucruri materiale de care nu avem nevoie am cumpăra, încrederea într-o creștere economică infinită e un deziderat extrem de naiv așa că devine firească anticiparea unei crize cu rol de redresare a acestui model economic care ne-a scăpat încă o dată de sub control.
În timp ce capitalismul se hrănește în continuare cu iluzii, hoardele de turiști lasă în urma lor munți de gunoaie, o viață mai scumpă, superficialitate și lăcomie. Maasai-i din Tanzania nu mai sunt păstori dar vând sex și suveniruri, pescarii de pe lacul Inle Lake nu mai pescuiesc dar pozează pentru tips cu o vâslă-ntr-un picior și cu năvodul în mâna opusă, femeile din tribul Kayan nu mai țes haine pentru uzul personal, dar importă eșarfe din China ca să le vândă turiștilor, populația Inca mai crește lame doar pentru a le imbrobodi pentru un cadru cât mai idilic, femeile din Sapa din producători de orez s-au transformat în ghizi turistici iar bunica nu mai mulge vaca la țară pentru uzul propriu dar o lasă pe doamna din Germania care vrea să încerce experiența autentica într-o fermă organică. Globalizarea și expansiunea turismului din zonele înstărite ale Pământului produce alienarea tradițiilor în zonele sărace și îi infectează pe localnici cu virusul îmbogățirii peste noapte, grăbind și mai mult procesul iminent de uniformizare a omenirii.