De Duh

Călătorul

on
July 23, 2018

Trăim într-o epocă în care toată lumea suferă de febra călătoritului, a vacanței si a experienței. “Investește în experiențe și nu în posesiuni materiale”, ” Nu-mi spune cât de educat ești, spune-mi cât ai călătorit”, “Călătoria contează și nu destinația”, sunt doar câteva din citatele care se pare că îndeamnă omul de rând să își depășească obsesia de acumulare de lucruri materiale, să fenteze capitalismul, să își facă bagajul și să plece într-o aventură. Acest curent modern susține că oamenii superiori sunt curioși, aventurieri, suficient de curajoși să iasă din zona lor de confort, demers ce îi îmbogățește și mai mult în drumul lor intelectual și spiritual. Pentru a deveni varianta ta upgradată trebuie să experimentezi cât mai multe emoții, relații, gusturi, mirosuri, genuri, culturi, situații și să cunoști cât mai mulți oameni, iar în delirul acesta de a oferi corpului senzații cât mai variate s-au format trei secte importante: hipsterul, turistul și călătorul.

Hipsterul pentru a fi fericit învață un sport nou, un dans nou, un hobby nou, citește o carte nouă, conduce o trotinetă nouă, explorează un bar nou, un tuns nou, alege un drum nou spre birou, adoptă noile tendințe în modă, exact așa cum îi sugerează influencerul pe care îl urmărește pe instagram sau psihologul la care merge regulat, pentru că “noul” e singura soluție la nefericirea și plafonarea lui. Pentru hipster, hainele, bicicleta, mâncarea organică, țigara electronică, clasele de yoga sau de teatru, devin experiențe care au unicul scop de a-i oferi o poziție în societate, de a-i confirma realizările materiale și de a-l face fericit.

Turistul e cel care reușește să se deconecteze de la rutina zilnică evadând din când în când într-un city break sau o vacanță exotică principalul scop al lui fiind să se relaxeze. Turistul într-adevăr amână mereu schimbarea mașinii și a mobilei din casă, dar într-un city break, el e interesat doar de dutty free-uri, de paturi confortabile, de restaurante cu stele Michelin, de selfi-uri și de check in-uri. Nu vrea să audă și să învețe nimic, vrea doar să își elibereze mintea de tot stresul acumulat la muncă. Când are mai mult timp și pleacă într-o vacanță exotică în Caraibe, Maldive sau Thailanda, turistul alege de cele mai multe ori un resort luxos unde să își răsfețe simțurile cu razele soarelui, cu masaje pricepute, mâncăruri fine, apusuri cu șampanie și cine cu homari la lumina lumânării și pe versurile romantice ale trubadurilor. Din punctul de vedere al călătorilor, hipsterii sunt pierduți iar turiștii sunt superficiali, principalul lor interes fiind aparențele și nu învățătură.

Călătorii sunt turiști cu normă întreagă, rebeli care au renunțat la job, și-au vândut mașina, și cu ultimele economii au pornit într-o călătorie în jurul lumii. Călătorii sunt dornici să învețe despre istoria, geografia, cultura, arhitectura, arta, oamenii, religia locurilor pe care le vizitează, urăsc când aventura le este întreruptă de rutină și se hrănesc cu momentele de tensiune și primejdie. Călătorii fiind profunzi și iluminați, nu își irosesc economiile cumpărând lucruri care oricum se degradează fizic și moral, evită cărările bătătorite de turiști și râvnesc după tradiții și unicitate. O parte din hipsteri sunt și turiști iar o parte din turiști sunt și călători dar la o analiză mai atentă toți sunt fragmente ale aceluiași întreg: consumerismul.

Încurajarea varietății în toate aspectele sale reprezintă piatra de temelie a consumerismului și motorul capitalismului. Punând accent pe senzațiile pe care ți le oferă orice produs sau serviciu, capitalismul a lovit astfel în toate categoriile de oameni, atât în cei care găsesc împlinire și fericire în acumulare de posesiuni materiale, cât și în cei pentru care experiențele sunt mai valoroase. Supraviețuirea capitalismului este bazată pe promisiunea unei creșteri economice continue în care profitul este mereu reinvestit. Capitalismul susține că toți stâlpii societății precum justiția, educația, sănătatea, libertatea, fericirea, depind de această creștere economică ilimitată. În ultimii 100 de ani capitalismul s-a transformat într-un set de norme care dictează oamenilor de pe tot globul cum să se comporte, cum să-și educe copiii și cum să gândească. Dar oricât de multe experiențe și lucruri materiale de care nu avem nevoie am cumpăra, încrederea într-o creștere economică infinită e un deziderat extrem de naiv așa că devine firească anticiparea unei crize cu rol de redresare a acestui model economic care ne-a scăpat încă o dată de sub control.

În timp ce capitalismul se hrănește în continuare cu iluzii, hoardele de turiști lasă în urma lor munți de gunoaie, o viață mai scumpă, superficialitate și lăcomie. Maasai-i din Tanzania nu mai sunt păstori dar vând droguri și suveniruri, pescarii de pe lacul Inle Lake nu mai pescuiesc dar pozează pentru tips cu o vâslă-ntr-un picior și cu năvodul în mâna opusă, femeile din tribul Kayan nu mai tes haine pentru uzul personal, dar importă eșarfe din China ca să le vândă turiștilor, populația Inca mai crește lame doar pentru a le urca la Machu Pichu pentru un cadru cât mai idilic, femeile din Sapa din producători de orez s-au transformat în ghizi turistici iar bunica nu mai mulge vaca la țară pentru uzul propriu dar o lasă pe doamna din Germania care vrea să încerce experiența de a fi voluntar într-o fermă organică.  Globalizarea și expansiunea turismului din zonele înstărite ale Pământului produce alienarea tradițiilor în zonele sărace și îi infectează pe localnici cu virusul îmbogățirii peste noapte, grăbind și mai mult procesul iminent de uniformizare a omenirii.

TAGS
RELATED POSTS

LEAVE A COMMENT

CIPRIAN IFTIME
Zanzibar, TZ

Bună, eu sunt Ciprian și am părăsit viața confortabilă de la oraș pentru sălbaticul Zanzibar. Blogul meu nu este numai despre această insulă minunată, ajută de asemenea la reprimare materială, devoalare personală, răzvrătire socială, părăsire de sine și alte chestiuni spirituale. Eu sunt omul care îți spune toate lucrurile neplăcute pe care nu ești pregătit nici să le asculți, și nici să le accepți. Dar nu contează că nu am dreptate, unghiurile noastre de vedere sunt adiacente și doar împreună devenim o unitate.

Thumb Up
Urmaresc
Zboruri Zanzibar